Wat is Chiropractie

Achtergrond

Chiropractie is gebaseerd op het wetenschappelijke feit dat het centrale zenuwstelsel alle processen binnen het lichaam bestuurt en het functioneren beïnvloedt van vrijwel alle weefsels, cellen en organen. In de meeste gevallen is de behandeling gericht op het verbeteren van de stand van de wervelkolom, de nek en andere gewrichten. Het doel is om hun normale functie te herstellen, de beweging te verbeteren, pijn of elk ongemakkelijk gevoel te verminderen en eventuele zenuwirritatie weg te nemen.

Voordelen

Chiropractie neemt niet alleen pijn weg, maar geeft het lichaam ook de mogelijkheid om zichzelf te herstellen en een optimale gezondheid te verkrijgen door middel van oefeningen en een gezonde leefstijl. Het gaat dus niet alleen om behandeling, maar ook om preventie van klachten en om het behoud van een gezond lichaam.

Geschiedenis

Het woord chiropractie komt van de Oudgriekse woorden cheír (χείρ): 'hand' en praxis (πραξις):'handeling'.  Chiropractie werkt door middel van het herkennen van de onderliggende oorzaak van pijn of gezondheidsproblemen en probeert dat op een natuurlijke manier te herstellen. Er komt geen operatie bij kijken en er worden geen medicijnen gebruikt.

Opleiding

Chiropractoren zijn zeer goed getrainde gezondheidsdeskundigen. Zij hebben over het algemeen gemiddeld 5 jaar gestudeerd aan de universiteit met vakken zoals o.a. anatomie, neurologie, fysiologie, pathologie, biochemie, gedragswetenschappen, diagnose en manipulatieve bewegingen.